Simon Borchmann (AU): Relevansstrukturen som den fundamentale funktion i sprogforståelsen

I oplægget præsenteres en arbejdshypotese for beskrivelsen af relationen mellem sætningers informationsstruktur og den skriftsproglige sprogforståelse. Grundlaget for hypotesen er at sprogforståelsen er inferensbaseret. Det antages således at modtageren inddrager sin lagrede viden om verden og tilfører information til den sprogligt repræsenterede information ved vidensbaserede (abduktive) inferenser. Det har nogle konsekvenser for hvilken informationsstrukturelle analyse der må anses for at være den fundamentale i beskrivelsen af sætningens pragmatik. 
Traditionelle beskrivelser af sætningers informationsstruktur er funderet på udsagnssemantik. Således tolkes aboutnessrelationen som en relation mellem en referent og et udsagn. Det resulterer i følgende analyse af en sætning som den nedenstående:
[Bilisterne]Emne [kører alt for hurtigt]Meddelelse
I beskrivelsen af sætningens pragmatik opereres også med andre informationsstrukturelle skel end dette, men denne analyse anses for at være den fundamentale.
Arbejdshypotesen adskiller sig fra sådanne beskrivelser ved at anse relevansstrukturen for at være den fundamentale. Det resulterer i følgende (default-) analyse af nedenstående sætning: 
[Bilisterne kører [alt for hurtigt]Fokus]Emne 
Argumentet for at arbejde med denne hypotese er at relevansstrukturen synes at kunne tilordnes en afgørende funktion i sprogforståelsen. For det første er der et sammenfald mellem det relevansstrukturelle skel og de hukommelsesstrukturer skemateorien har som genstand; således fastlægger fokusværdien en variabel, mens den resterende del identificerer denne variabel (i eksemplet ovenfor BILISTERS HASTIGHED). For det andet synes de inferenser der er relevante for at skabe sammenhæng i forståelsen af sekvenser af sætninger, netop at være relateret til sætningens fokus. 
Der er også visse sproglige indikationer på at relevansstrukturen er fundamental. Men det er noget jeg er mindre sikker på og meget gerne vil diskutere.