Dorthe Bleses (Center for Børnesprog, Syddansk Universitet): Tilegnelsen af dansk: en lydlig udfordring?

Abstract

Først for nylig er der blevet gennemført systematiske populationsbaserede studier af danske børns sprogtilegnelse. Tilgængeligheden af empiriske data - og de opståede muligheder for tværsproglige sammenligninger - har i flere tilfælde resulteret i det resultat, at danske børn på sammenlignelige mål scorer lavere end aldersmatchede børn der tilegner sig andre sprog. For eksempel Bleses et al (2008) viste, at danske børn var langsommere i den tidlige forståelse af ord (og fraser) i sammenligning med børn der tilegnede sig 17 forskellige sprog. Bleses et al. (2011) fandt, at danske børns tilegnelse af præteritum blev forsinket i forhold til islandske, norske og svenske børn. Betydningen af faktorer som neighborhood density og ordfrekvens på danske og engelske børns leksikalske tilegnelse tyder imidlertid på, på trods af at danske børn generelt er langsommere, at sådanne faktorer påvirker danske og engelske børn på samme måde (Stokes et al, accepted). En hypotese som er blevet foreslået er, at den fonetiske struktur i dansk spiller en afgørende rolle for den observerede forsinkelse. Konsonantsvækkelse og schwa-reduktioner resulterer i en lydstruktur, som er svært at opfatte og reducerer børns adgang til den sproglige struktur. I oplægget præsenteres resultater fra forskellige undersøgelser, og gyldigheden og konsekvenserne af hypotesen diskuteres, herunder om resultaterne bedst kan forklares med sprogspecifikke eller universelle fonetiske/fonologiske forhold (Bleses et al., 2010).